Event 3a – These go to eleven

Med rullande klocka för både Event 3a+3b:

11 varv på tid av:
4 Synkroniserade Burpees
6 Synkroniserade Kettlebell-svingar 32/24 kg
8 Synkroniserade Wallballs 9/6 kg

[time cap 17 minuter]

+

Event 3b – Full throttle

På tid med start minut 17:

P1: 20/15 Powerclean @40kg
P2: 20/15 Front squat @40kg
P1: 20/15 Ground to overhead @40kg
P2: 20/15 Cal rodd

[P1 och P2 får INTE dela reps, se förklaring nedan]

Regler 3a

  • En rullande klocka för Event 3a + Event 3b, men ni har max 17 minuter på er att göra Event 3a, då börjar automatiskt tiden för Event 3b.
  • Ni jobbar samtidigt och rörelserna ska synkas. Ni får inte lyfta kettlebellen, wall ball eller sätta händerna i marken för burpees innan er partner gör detsamma. 
  • Kettlebellswing – i bottenläget så är kettlebellen mellan och bakom benen, i toppläget har du utsträckt knä och höftled och kettlebellen (hela) är helt över ditt huvud.
  • Wall balls- höftled bryter den horisontella linjen från knäleden i bottenläget. Höjd för bollens träff är; 3 meter herr och 2,75 meter dam. Bollen ska ovan linjen.
  • Burpees- bottenläget är med lår, mage och bröst i marken samtidigt. Toppläget på burpee är med utsräckt höft och klapp över huvudet samtidigt som du gör ett hopp. Notera att du inte får vara framåtlutad under detta hopp!
  • OBS: den tid ni har över till event 3B är vila. Låt kameran rulla vid filmning.

    Exempel: är ni klara på 15 minuter så har ni 2 minuters vila innan Event 3b börjar

Regler 3b

  • P1 och P2 får EJ BYTA PLATS ELLER DELA PÅ REPS, bestäm innan vem som gör övningarna som P1 respektive P2 har att göra.
  • Vid första repetition av power clean, front squat och ground to overhead måste stången börja från backen.
  • STÅNG: 20 eller 15 kg, valfritt för samtliga lag och endast EN stång.
  • Power clean – höften ska vara utsträckt i toppläget och armbågarna framför stången
  • Front squat – ok att squat clean:a repetition som börjar från backen. Höftled bryter den horisontella linjen från knäleden i bottenläget. I toppläget ska höften vara utsträckt.
  • Ground to overhead – välj själv vilken teknik som används, men stången ska vidröra marken i bottenläget och du ska ha utsträckt knä, höft, axel och armbågsled i toppläget.
  • Rodd – person 2 får sitta på rodden med skärmen på medan P1 för GTOH men får inte röra i handtaget förrän P1 är klar med GTOH.

Filmning av eventet 

  • Event 3a – Placera kameran så man kan se alla tre övningarna och linjerna för wallballs.
  • Event 3b – Placera kameran så att ni filmar framifrån vid lyftningen. 

Score

  • Event 3a – tiden det tar att slutföra 11 varv. Om laget inte hinner klart så blir det plus TRE sekunders tidstillägg för VARJE repetition som är kvar.

  • Event 3b– Tiden det tar slutför alla reps i event 4. Ingen time cap, kör tills ni är klara.

    Tiden får ni fram genom att räkna av 17 minuter från totaltiden. Dvs om 20 minuter totalt så är tiden för 3b: 20-17 = 3 minuter.

Resultatet fyller ni i formuläret vilket ni hittar under fliken resultat.